søndag 2. september 2018

Jeg lager såpe fra grunnen av

Det å lage såpe er noe mer enn en hobby, det er en livsstil. Jeg har holdt på med dette i 2 år nå og det hele tiden har såpene mine bare blitt bedre og bedre. Jeg kommer senere med en tutorial på det å lage hjemmelaget såpe. Nå vil jeg fortelle bare noen fakta om det å lage såpe.

1. Viste du at forbrukerrådet i 2016 hadde en undersøkelse hvor over halvparten av kjøpesåpene har allergifremkallende stoffer i seg eller hormonforstyrrende stoffer i seg? Testen kan du lese her: https://www.forbrukerradet.no/test/2015/test-av-handsaper/  
Dette er en av flere grunner til at jeg lager såpe.

2) Jeg har en søster med eksem og en mann med hudplager i hodet og fjes - med egne såper har jeg klart å hjelpe dem begge. Så ingen steroidekremer lengre eller andre legemidler, kun ren såpe lagd fra bunnen av med kjærlighet og kunnskap.

3)Hvis du har veldig lyst til å lage såpe selv så må du sette deg inn i en god del litteratur om temaet, du må lære deg en såpekalkulator hvor du beregner hvor mye væske og kaustisk soda som skal brukes til blandingen din av ulike oljer. Alt må være pinlig nøyaktig, slump og "improvisering" er ikke tillatt. All såpe er forresten laget av kaustisk soda. Når oljer og  kaustisk soda i væske blir blandet på riktig temperatur begynner saponifiseringen som er en kjemisk reaksjon. Luten blir borte og det man sitter igjen med er såpe. Derfor er kunnskap viktig! Man skal vite hva man gjør og sikkerhet under laging er også veldig viktig.

4) Jeg lager til eget forbruk og til familie og venner og bekjente. Så det er bare å ta kontakt med meg om du ville ha et såpestykke fordi du for eksempel tåler vanlige kjøpesåper dårlig. Mine såper er så gode at man ikke trenger fuktighetskrem etterpå, det er en overfetning i såpene som pleier huden og gjør den myk og god etter vask.

5) Ikke minst burde flere bytte ut kjøpesåper på pumpekanner og annen plastembalasje. Såpestykker er miljøvennlige og er med på å redusere dette plastsøppelberget vi til daglig er en del av.

Her er brenneslesåpe, fra våt såperøre til ferdig stivnet i form og delt. Brenneslen har jeg plukket og kokt og brukt stavmikser på og denne røra ble væske i såpa.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar